Ferrari

Ferrari

Het wijnhuis Ferrari uit Italië is de nieuwe sponsor van de Formule 1 geworden! Sommige merken ontstijgen de streek en vormen een fenomeen op zich. Ferrari –en dan hebben we het een keer niet over auto’s- is zo’n merk. Als bedrijf zeer toegewijd aan Trento als streek, maar in Italië veel bekender als producent van uitstekende mousserende wijnen.

filter Filteren
Druif
Ferrari Spumante Special Cuvée Edition F1® Limited Edition Celebration bottle
grape Chardonnay
29,95 24,75
Ferrari Spumante DOC Maximum Rose
grape Chardonnay, Pinot Noir
40,95 33,84
Ferrari Spumante Maximum Brut DOC
grape Chardonnay
28,40 23,47
Ferrari Spumante Special Cuvée Edition F1® Limited Edition Zandvoort
grape Chardonnay
36,95 30,54 Vanaf 33,95
Ferrari Black Tin Edition F1® Limited Edition Zandvoort + 2 Ferrari Flûtes
grape Chardonnay
58,95 48,72
Ferrari White Tin Giftbox met Maximum Brut en 2 Ferrari Flûtes
grape Chardonnay
51,95 42,93
Ferrari Spumante Special Cuvée Edition  F1® Limited Edition Monza
grape Chardonnay
Special Price 33,95 28,06 van 35,95
Ferrari Spumante Formula 1 Podium Celebration Jeroboam
grape Chardonnay
345,00 285,12
2012 Ferrari Trento Riserva Lunelli
grape Chardonnay
66,00 54,55

Het wijnhuis Ferrari uit Italië is de nieuwe sponsor van de Formule 1 geworden! Sommige merken ontstijgen de streek en vormen een fenomeen op zich. Ferrari –en dan hebben we het een keer niet over auto’s- is zo’n merk. Als bedrijf zeer toegewijd aan Trento als streek, maar in Italië veel bekender als producent van uitstekende mousserende wijnen.

Ferrari Formula 1 wijn

Spumante Special Edition Formula 1 is de officiële Sparkling Wijn van de Formula 1 en heeft ook het officiële Formule 1 label. Er is ook een Jeroboam versie uitgebracht!

Tijdens de Champagne & Sparkling Championship heeft Ferrari maar liefst 11 gouden medialles in de wacht gesleept en heeft de hoofdprijs gewonnen en mag zich "Sparkling Wine Producer of the Year 2017" noemen.

Wijhuis Ferrari

De mousserende wijnen van Ferrari maken 50% uit van de totale productie van de mousserende wijnen van de streek (4,5 miljoen flessen). Ze zijn afkomstig van 120 hectare eigen wijngaarden, waarvan alle jaargangwijnen worden gemaakt en 300 hectare van 150 contractboeren.

Grondlegger Giulio Ferrari deed zijn inspiratie op in de Champagne. Hij was zo onder de indruk van deze wijnen, die een gisting op fles ondergaan om hun mousserende karakter te krijgen. In 1902 kwam hij met zijn eigen variant, eveneens gemaakt op basis van Chardonnay en Pinot Noir, dus precies dezelfde druiven als in Champagne.

De derde belangrijke Champagne-druif, Pinot Meunier, vond Giulio Ferrari niet goed genoeg. Eigenlijk meer een druif die alleen maar is geplant om de voorjaarsvorst in deze noordelijke streek te overleven. De opvolgers van Giulio Ferrari zijn de filosofie van hem en het bedrijf altijd trouw gebleven.

Het zijn de nakomelingen van Bruno Lunelli - die Ferrari overnam in 1952 - die op dit moment de scepter zwaaien over het bedrijf. Maar in de strategie is nooit iets veranderd. Ook zij hebben altijd wijnen gemaakt volgens de Champagnemethode (Metodo Classico). Een slimme strategie.

Italianen zijn dol op alles wat maar mousseert en niet voor niets de grootste afnemers van Champagne. Slechts 10% van de wijnen van Ferrari gaat naar het buitenland. De kwaliteit wordt bewaakt door strenge eisen te stellen aan de kwaliteit van de druiven.

De Chardonnay komt uitsluitend van wijngaarden boven 300, 400 meter, nodig voor een goede zuurgraad. De gecontracteerde boeren worden goed betaald, tot wel € 2 per kilo druiven; de beste manier om kwaliteit te kunnen maken en te garanderen.

De rijping op fles duurt minimaal twee jaar en van de betere wijnen zelfs vier, vijf jaar. De kelder wordt nu zelfs uitgebreid om de gewone brut straks zelfs 30 of 36 maanden te laten rijpen, in plaats van twee jaar nu. Het levert wijnen op die kunnen wedijveren met een goede Champagne, en niet alleen de Cuvée Perlé of de topwijn Giulio Ferrari, maar ook de gewone Brut of Brut Rosé.