Wat gebeurt er als ik niet thuis ben?

Zodra wij het pakket hebben ingepakt ontvangt u een email van ons dat wij het pakket hebben aangeboden. Zodra het pakket is gescand bij ons door de door u gekozen bezorgdienst ontvangt u van hen (o.a DPD/DHL/Postnl/Budbee) een Track&Trace. Soms kan deze info nog verwarrend zijn want de definitieve (en meer accuratere aflever-datum) komt vaak pas als het pakket in het definitieve depot is aangekomen vanwaar het naar uw adres wordt verstuurd.

Wel belangrijk om te vermelden dat er 1 aflever poging wordt gedaan in het tijdsvak welke in de Track&Trace wordt aangegeven en is devies dan zeker te zorgen dat er iemand van minimaal 18 jaar oud aanwezig is om pakket te ontvangen. Bent u niet thuis dan kan omwille van de nieuwe Warenwet van Juli 2021 regeling rondom alcoholhoudende producten de wijn niet zomaar worden neergezet of bij de buren worden afgeven. Alcoholhoudende dranken moeten met 18+ legitimatie worden afgeleverd. De 18+ levering geldt specifiek voor Nederland.

Bent u niet thuis dan zal de bezorgdienst het pakket in voorkomende gevallen afleveren bij een Afhaalpunt en heeft u een aantal dagen de tijd om het pakket af te halen. Mocht dit ook niet gebeuren dan zal het pakket naar ons retour komen. De kosten van het retour zenden en het opnieuw zenden zullen we in rekening brengen tegen de actuele kosten want ook wij moeten deze kosten betalen. Natuurlijk berekenen we niet deze kosten indien een pakket retour komt als gevolg van beschadiging

Belangrijk dus om te weten:

  • Wettelijk dient een pakket te worden ontvangen door iemand van 18 jaar of ouder met legitimatieplicht.
  • Afleveren bij buren of gewoon ergens plaatsen is wettelijk dus niet meer mogelijk.
  • Hou de Track&Trace goed in de gaten - hier vindt u het tijdsvak waarin de bezorger langskomt om uw bestelling af te leveren.
  • Bent u niet thuis dan zal gedurende de dag de informatie worden bijgewerkt in de Track&Trace en vindt u informatie waar u uw pakket kunt afhalen

BELANGRIJK: De Track&Trace geeft dus alle informatie over de status (tijdsvak, niet thuis, afhaalpunt) en is ook waar u eventuele wijzigingen nog kunt doorvoeren. Dit dient u zelf te doen.

DPD

U ontvangt een bericht dat het door u verzonden pakket op het depot is binnen gekomen. De volgende ochtend zijn in Track & Trace de vervolgscanningen te zien en het meegeven van het pakket aan de chauffeur. U ontvangt dan een 2de bericht met het aflevertijdvak van 60 minuten en u kunt zelfs zien hoeveel stops de chauffeur nog van het afleveradres is verwijderd. De geadresseerde kan op beide berichten reageren en een andere bezorgdatum, een ander adres, aflevering bij gekozen pakketshop doorgeven. DPD gaat 2x langs bij de klant en indien deze niet thuis is dan wordt het pakket naar het depot van DPD gebracht en kan de klant via de mail een nieuwe aflever afspraak maken. Hier blijft het pakket 7 dagen liggen en dan komt het retour naar ons. De klant ontvangt na 4 dagen nogmaals een bericht dat er een nieuwe afspraak kan worden gemaakt om het pakket te laten leveren. Mocht de afspraak niet gemaakt worden dan wordt er voor het retourneren worden ook weer verzendkosten gerekend.

POSTNL

U ontvangt een bericht dat het door u verzonden pakket op het depot is binnen gekomen. De volgende ochtend zijn in Track & Trace de vervolgscanningen te zien en het meegeven van het pakket aan de chauffeur. Met de optie ‘Wijzigen voor bezorging’ kun je jouw klanten zelf de bezorgoptie van hun zending laten aanpassen. Het moment van bezorgen is tot 06.00 uur op de dag van bezorging te wijzigen. Het wijzigen van het bezorgmoment is mogelijk vanaf het moment dat een pakket de eerste sorteerscan krijgt. Postnl gaat 1x langs bij de klant en indien deze niet thuis is dan gaat het pakket naar een ophaalpunt. Bij het ophaalpunt blijft het pakket 7 dagen liggen en mocht het niet zijn opgehaald dan wordt het retour gestuurd naar ons. Hier zijn ook weer verzendkosten aan verbonden.