Filteren

Tarragona

Geen producten gevonden voor deze selectie.

Tarragona is het meest zuidelijk gelegen wijngebied van Catalonië en heeft een wisselend landschap. Het gebied heeft een mediterraans klimaat met duidelijke invloeden van de zee. De zomers zijn er zeer droog heet, terwijl de winters koud zijn. Het gebied heeft veel zonne-uren en het klimaat is ideaal voor stevige, rijke wijnen. Tarragona is voornamelijk beroemd geworden vanwege de sterke zoete wijnen die er gemaakt worden.

Droge wijnen zijn pas sinds korte tijd in opkomst. In dit gebied liggen ongeveer 7400 hectare wijngaarden en Tarragona produceert jaarlijks zo’n 400.000 hectoliter wijn. Druiven die hier gebruikt worden voor de productie van wijn zijn onder andere Chardonnay, Macabeo, Parellada, Merlot, Monastrell, Pinot Noir en Syrah.

De oorsprongsbenaming van Tarragona is een van de meest uitgebreide in Catalonië: het identificeert en beschermt de wijnen die worden gemaakt in meer dan zeventig gemeenten, voornamelijk in de regio's van Camp de Tarragona en een deel van de Ribera d'Ebre. Het produceert rode, witte en roséwijnen van hoge kwaliteit, maar staat vooral bekend om de productie van zoete wijnen en traditionele likeurwijnen: de beroemde mistelas en rancio-wijnen (likeurwijnen met oxidatieve veroudering in de zon), de garnacha-snoepjes of muscatel, en de bekende 'massawijn', geëxporteerd naar meerdere landen.

De grond in het gebied is overwegend kalkhoudend, lichter in de regio Camp de Tarragona en meer stenig in de regio Ribera d'Ebre. Het klimaat is hoofdzakelijk mediterraan, met koude winters, hete en zeer heldere zomers en een gemiddelde jaarlijkse regenval van 400-500 mm. Met betrekking tot wijnen moet worden opgemerkt dat er maximaal 16 toegestane druivenrassen zijn, 8 rode en 8 witte. De rode wijnen zijn stevig en aromatisch terwijl de rosés fris en met een mooie kersenkleur zijn. De witte wijnen zijn zacht en delicaat aromatisch, iets helderder in de Ribera d'Ebre. De DO Tarragona is een buitengewone appellatie om wijnen voor alle doelgroepen te vinden tegen veel lagere prijzen dan in de aangrenzende gebieden.

Juan Gil