Ferrari Spumante Formula 1 Podium Celebration Jeroboam
De specificaties zoals vermeld bij de wijn (o.a. wijnjaar) en in de titel zijn leidend en er kunnen geen rechten worden ontleend aan de afbeelding die wordt getoond. Lees meer in onze Frequenty asked questions
Wijnsoort | |
---|---|
Land | |
Regio | |
Wijnhuis | |
Druif | |
Inhoud (Alc) | 3 ltr (12.5%) |
Omschrijving
De FERRARI F1® CELEBRATION is een special edition in giftbox met daarbij de officiële F1 Ferarri fles Het maakt deel uit van de exclusieve Ferrari-lijn gewijd aan de F1®. De F1® Celebration fles van Ferrari Trento is in een gelimiteerde oplage te verkrijgen en is de exclusieve officiële 3 liter (dubbele magnum) en gelijk aan de fles waarmee de coureurs hun overwinning vieren op het podium.
Het Spumante huis Ferrari uit Italië is de nieuwe sponsor geworden van de Formule. Een ongekende stap dat voor het eerst een niet-champagne huis mag bruisen op het podium van de Formule 1 en tevens een beloning dat fraaie Italiaanse Spumante's (vaak gemaakt van dezelfde druif en een gelijkwaardig Terroir) van een gelijke kwaliteit (of hoger) kunnen zijn dan hun franse collega's .
De Celebration fles van Ferrari Trento is nu ook in een gelimiteerde oplage te verkrijgen. Let op op = op! Voor het eerst niet een franse Champagne maar een Italiaanse Champagne dus laten we hopen dat Max Verstappen deze Ferrari Spumante fles vaak op het podium kan laten spuiten. Het is de gelijke fles als waarmee de coureurs hun overwinning vieren op het podium en voorzien van het F1 label (zier afbeelding). De wijn zit verpakt in een prachtige fraaie Formule 1 koker.
Net als de meeste andere wijnen van Ferrari is hij gemaakt op basis van uitsluitend Chardonnay, geoogst van wijngaarden op een hoogte tussen de 300 - 700 meter met een expositie op het zuidoosten tot het zuidwesten, dus mooi gelegen in de middagzon. De opbrengsten worden beperkt gehouden en de druiven worden in de maand september met de hand geoogst. Om een echt mooie kwaliteit te maken, wordt slechts het eerste deel van de persing gebruikt, de rest zou teveel plantaardigheid en scherpte geven. De flesgisting duurt maar liefst drie jaar, om een perfecte mousse te creëren. Een heerlijk glas, mooi in balans, zacht, met een heerlijke lengte en mooie zuren. In het glas heeft de Ferrari Blanc de Blanc een heldere goudgele kleur met een fijne mousse. In de neus ruiken we mooie tonen van geroosterd brood, bloemen en gele vruchten, mooi breed. In de mond is de Ferrari Spumante mooi droog en krachtig met een perfecte mousse, mooi wit fruit, peer en perzik, citrus, levendig, mooi getoast en een zeer goede lengte.
Tijdens de Champagne & Sparkling Championship heeft Ferrari maar liefst 11 gouden medialles in de wacht gesleept en heeft de hoofdprijs gewonnen en mag zich "Sparkling Wine Producer of the Year 2017" noemen.
Giulio Ferrari studeerde eind 19e eeuw in Montpellier oenologie, tijdens zijn studie liep hij stage in de Champagne streek. Hier in de Champagne streek, ontstond Giulio’s droom! Het maken van de zelfde kwaliteit mousserende wijn, maar dan in zijn geboorte streek Trento.
In 1902 begon hij kleinschalig met de aanplant van Chardonnay, daarmee is Giulio feitelijk de importeur van Chardonnay in Italië. Als pionier in Italië met zijn op chardonnay basis gemaakte mousserende wijn, stond en staat kwaliteit voorop. 120 jaar later is Ferrari een huis met wereldfaam en staat het streven naar absolute topkwaliteit nog steeds hoog in het vaandel van de Firma.
Na 50 jaar kwam voor Giulio Ferrari de tijd om verder te kijken wat hij met zijn bedrijf wil, Hij heeft geen kinderen, en hierdoor geen opvolging. Bruno Lunelli kwam als koper op het pad van Giulio Ferrari, ze kwamen overeen om Ferrari Trento te verkopen aan de familie Lunelli. Ferrari maakte in die tijd ongeveer 9.000 flessen per jaar. De Familie Lunelli heeft in 1952 al grootse plannen met het huis Ferrari. Inmiddels hebben ze heel Italië veroverd en een groot deel van de wereld.
Ze zijn de toast van Italië, daarnaast partner bij tal van grote sport evenementen met internationale allure. O.a het tennis tournooi in Rome en officieel partner van Juventus. Officieel partner van de America’s Cup.. En vanaf dit 2021 en de komende 3 jaar de Trotste Italiaanse podium toast van de Formule 1 wereldwijd.
Specificaties
Wijnsoort | Wit |
---|---|
Land | Italië |
Regio | Trentino |
Wijnhuis | Ferrari |
Druif | Chardonnay |
Biologisch gecertificeerd | Nee |
Natural wijn | Nee |
Vegan | Nee |
Alcohol % | 12.5 |
Alcoholvrij/arm | Nee |
Inhoud | 3 ltr |
Houtrijping | Ja |
Bubbels | Ja |
Dessert wijn | Nee |
Afsluiting | Kurk |
Smaakprofiel | Droog, Fris, Strak, Wit fruit |
Drink momenten | Borrelen, Cadeau!, Iets te vieren, Lekker luxe, Met vrienden, Romantisch, Summer party |
Wijnhuis
Het wijnhuis Ferrari uit Italië is de nieuwe sponsor van de Formule 1 geworden! Sommige merken ontstijgen de streek en vormen een fenomeen op zich. Ferrari –en dan hebben we het een keer niet over auto’s- is zo’n merk. Als bedrijf zeer toegewijd aan Trento als streek, maar in Italië veel bekender als producent van uitstekende mousserende wijnen.
Ferrari Formula 1 wijn
Spumante Special Edition Formula 1 is de officiële Sparkling Wijn van de Formula 1 en heeft ook het officiële Formule 1 label. Er is ook een Jeroboam versie uitgebracht!
Tijdens de Champagne & Sparkling Championship heeft Ferrari maar liefst 11 gouden medialles in de wacht gesleept en heeft de hoofdprijs gewonnen en mag zich "Sparkling Wine Producer of the Year 2017" noemen.
Wijhuis Ferrari
De mousserende wijnen van Ferrari maken 50% uit van de totale productie van de mousserende wijnen van de streek (4,5 miljoen flessen). Ze zijn afkomstig van 120 hectare eigen wijngaarden, waarvan alle jaargangwijnen worden gemaakt en 300 hectare van 150 contractboeren.
Grondlegger Giulio Ferrari deed zijn inspiratie op in de Champagne. Hij was zo onder de indruk van deze wijnen, die een gisting op fles ondergaan om hun mousserende karakter te krijgen. In 1902 kwam hij met zijn eigen variant, eveneens gemaakt op basis van Chardonnay en Pinot Noir, dus precies dezelfde druiven als in Champagne.
De derde belangrijke Champagne-druif, Pinot Meunier, vond Giulio Ferrari niet goed genoeg. Eigenlijk meer een druif die alleen maar is geplant om de voorjaarsvorst in deze noordelijke streek te overleven. De opvolgers van Giulio Ferrari zijn de filosofie van hem en het bedrijf altijd trouw gebleven.
Het zijn de nakomelingen van Bruno Lunelli - die Ferrari overnam in 1952 - die op dit moment de scepter zwaaien over het bedrijf. Maar in de strategie is nooit iets veranderd. Ook zij hebben altijd wijnen gemaakt volgens de Champagnemethode (Metodo Classico). Een slimme strategie.
Italianen zijn dol op alles wat maar mousseert en niet voor niets de grootste afnemers van Champagne. Slechts 10% van de wijnen van Ferrari gaat naar het buitenland. De kwaliteit wordt bewaakt door strenge eisen te stellen aan de kwaliteit van de druiven.
De Chardonnay komt uitsluitend van wijngaarden boven 300, 400 meter, nodig voor een goede zuurgraad. De gecontracteerde boeren worden goed betaald, tot wel € 2 per kilo druiven; de beste manier om kwaliteit te kunnen maken en te garanderen.
De rijping op fles duurt minimaal twee jaar en van de betere wijnen zelfs vier, vijf jaar. De kelder wordt nu zelfs uitgebreid om de gewone brut straks zelfs 30 of 36 maanden te laten rijpen, in plaats van twee jaar nu. Het levert wijnen op die kunnen wedijveren met een goede Champagne, en niet alleen de Cuvée Perlé of de topwijn Giulio Ferrari, maar ook de gewone Brut of Brut Rosé.